Trainen met Fondo, deel 2: Het volgen van een trainingsschema.

    Een trainingsprogramma volgen kan soms wat uitdagend lijken. Je hebt immers naast het fietsen nog andere dingen om rekening mee te houden. Zo zijn werk en familie bijvoorbeeld de twee belangrijkste onderdelen die een rol spelen bij het inrichten van je trainingsprogramma.

    Wanneer je een trainingsprogramma volgt wil je dus graag iets dat bij jou past. Je trainingsprogramma moet in je leven passen, terwijl het ook voldoet aan wat jouw lichaam nodig heeft. Immers zal een beginner een ander programma nodig hebben dan een ervaren wielrenner.

    Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU, is speciaal gemaakt om zoveel mogelijk aan die wensen te kunnen voldoen. Zo zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jouw trainingsprogramma passend te maken.

    1. Vul je zones in Trainingszones zijn een heel belangrijk onderdeel van een goed trainingsprogramma. Deze zorgen er namelijk voor dat je tijdens het trainen gebruikt maakt van het juiste energiesysteem tijdens het trainen. Op deze manier train je altijd op je eigen niveau en voorkom je dat je te licht of te zwaar traint.

    zones uitleg Elke zone kent een specifiek trainingsdoel en beslaat een gedeelte van je hartslag.

    Trainingszones kun je op twee manieren toepassen: hartslagzones en vermogenszones. Als je een vermogensmeter hebt dan is dat de meest ideale manier op te trainen, maar ook een hartslagmeter voldoet ruim voldoende aan wat er nodig is om een goede gerichte training te kunnen doen.

    Weet je je trainingszones nog niet? In de Fondo app wordt je stap voor stap begeleid in het bepalen ervan.

    2. Kies je niveau Om de trainingsprogramma’s goed aan te passen op het niveau van de sporter werkt Fondo met vier verschillende niveaus. Niveau 1 is hierbij het programma voor de beginnende fietser en niveau 4 voor de echte fanatiekelingen. Twijfel je wat je niveau is? Van te voren kun je alle programma’s inzien voordat je een keuze maakt. En natuurlijk kun je ook gewoon contact zoeken met de KNWU coaches om advies te vragen.

    Voor de Amstel Gold Race hebben wij deze niveaus met name gekoppeld aan de afstanden. Vind je een niveau 2 programma wat te hoog gegrepen? Dan is het waarschijnlijk verstandig om een kortere afstand te kiezen.

    3. Kies je trainingsdagen Het aantal trainingsdagen in een programma is natuurlijk ook relevant. Terwijl de een het liefst bijna iedere dag op de fiets zit, is het voor de ander lastiger om trainingsmomenten te vinden. Je kan daarom bij onze programma’s zelf aangeven hoeveel dagen je in de week kan trainen.

    Dit aantal dagen varieert van twee tot zes dagen in de week. Ook hier heeft het niveau van de programma’s weer impact. Voor niveau 1 en 2 is het namelijk mogelijk om voor twee trainingsdagen per week te kiezen, terwijl we voor niveau 3 en 4 een minimum van drie trainingsdagen hanteren.

    Afbeelding1

    Hoevaak per week kan (en wil) jij trainen?

    Op welke dag je deze trainingen uitvoert kun je vervolgens zelf bepalen. Kies daarom vooral de trainingsdagen die voor jou het beste uitkomen in je weekplanning. Wanneer je zonder stress en met een relaxt gevoel op de fiets kan stappen is je training namelijk ook effectiever.

    Goed om te weten: komt het eens een week niet helemaal lekker uit, of heb je juist meer tijd dan gedacht? Je kan jouw trainingsschema iedere week handmatig aanpassen door in de Fondo app op het ‘plusje’ of het ‘minnetje’ te drukken.

    4. Trainingsvolgorde Wat we wel hebben toegepast in het trainingsschema is een trainingsvolgorde. Hiermee proberen we vooral naar een goede balans tussen intensieve en rustige trainingen te zoeken. De reden hiervoor is dat intensieve trainingen meer hersteltijd vereisen. Je zal in het programma daarom ook vaak zien dat intensieve en rustige trainingen elkaar afwisselen. Op die manier zit er namelijk automatisch een groter gat tussen de intensieve trainingen. Een rustige training daartussen doen is namelijk geen enkel probleem.

    5. Twijfel en vragen Een trainingsprogramma kan ontzettend veel houvast en vertrouwen geven wanneer je het volgt. Maar toch is het niet raar dat je soms twijfelt of je het wel goed doet of dat je vragen hebt over de samenstelling van het programma. Om je ook hierbij te helpen heeft de Fondo app een chatfunctie waarmee je in direct contact kan komen met onze coaches. Stuur ze gerust je vragen of opmerkingen over het trainingsprogramma en ze helpen je graag verder in jouw voorbereiding op de Amstel Gold Race.

    Theorie in de praktijk brengen? Ga fietsen met Fondo, de trainingsapp van de KNWU. Download voor Android Download voor iOS